Domov / / / Zabráňte vypadávaniu vlasov a...

Zabráňte vypadávaniu vlasov a podporte ich rast odbúraním týchto zlozvykov

Posledná úprava 16.03.2018

Priemerný človek straní denne 50 až 100 vlasov. Sú ale muži a ženy, ktorým ich vypadne oveľa viac. Výsledkom je rednutie vlasov, čo znižuje sebavedomie a vnímanú atraktivitu dotyčného postihnutého. Našťastie sa dá na problém s vypadávaním vlasov cielene zamerať. A čím skôr tak urobíte, tým lepší bude konečný výsledok.

Podstata problému

Husté, zdravé vlasy začínajú zdravou pokožkou.

Zdravý rast vlasov záleží od zdravej vlasovej pokožky, pretože tam sa nachádzajú „korienky“ vlasových folikulov. Každý zápal alebo podráždenie pokožky hlavy môže negatívne ovplyvniť optimálnu tvorbu a rast vlasov a oslabiť integritu vlasov.

V skutočnosti až 25% problémov s vypadávaním vlasov vzniká kvôli problémom s vlasovou pokožkou (skalpom). Známkou problémov môže byť strata veľkého množstva vlasov po česaní alebo kefovaní. Prípadne vlasy, ktoré sa náhle stávajú tenšími a vypadávajú. Druhá spomenutá možnosť je mnohokrát dôsledkom častého farbenia alebo tepelného ošetrovania vlasov, ktoré často vedú k narušeniu vlasov.

Dva typy vypadávania vlasov

Na padanie vlasov sa častokrát nazerá z hľadiska dedičných predpokladov a zdravotných problémov. Dedičné vypadávanie vlasov je vo všeobecnosti hormonálna záležitosť. Nededičné, medicínske príčiny padania vlasov zahŕňajú anémiu, hypotyreózu, chemoterapiu, autoimunitné ochorenie a radíme sem aj vedľajšie účinky liekov na predpis.

Kvôli diagnostikovaniu problému sa odporúča mužom aj ženám, aby navštívili dermatológa. Ten sa popýta na detailnú anamnézu pacienta a na prípadné lieky na predpis, ktoré užíva. Dermatológ bude môcť dôkladne vyšetriť pokožku hlavy a vlasy. Niekedy sa robí aj biopsia na potvrdenie ochorenia. Každopádne, každý krok je podniknutý preto, aby sa mohol určiť najlepší spôsob na podporu rastu vlasov.

Ak však na druhú stranu padanie vlasov nie je dedičné, ani kvôli zdravotným problémom, býva zvyčajne pripisované agresívnemu kefovaniu alebo prílišnému množstvu vlasových prípravkov (myslia sa tým gély alebo peny), ktoré upchávajú vlasovú pokožku. Lekári tiež odporúčajú vyhýbať sa nárazovým diétam, odporúčajú vyrovnaný jedálniček a stravovanie. Aj takýmto spôsobom možno zlepšiť stav pleti, pokožky hlavy a vlasov.

Ošetrovanie a liečba riedkych vlasov

Existuje lokálna (topikálna) a orálna liečba, napríklad minoxidil a finasterid. Tieto lieky môžu na udržiavanie a obnovu rastu vlasov užívať muži aj ženy. Existujú aj novšie, prírodné výživové doplnky pre vlasy, ktoré sa zameriavajú na hormonálnu oblasť bez potreby užívania liekov. Aby ste však z liečby vydolovali maximum, musíte lieky užívať alebo aplikovať na pokožku každý deň. V niektorých prípadoch sa muži aj ženy nechcú o vlasy dennodenne starať, preto radšej zvolia oveľa trvácnejšie riešenie – napríklad transplantáciu vlasov.

Transplantácia vlasov má za sebou dlhú cestu od čias nastreľovania vlasov a jaziev. Nová technológia umožňuje robotizované precízne presunutie každej folikulárnej jednotky a jej transplantovanie na požadované miesto. Táto liečba je veľmi bezpečná a efektívna, no finančne dosť náročná.

Rozlúčte sa so zlozvykmi, nie s vlasmi

Ako sme už spomenuli vyššie, nezdravé návyky starostlivosti o vlasy môžu viesť k strate vlasov. Prejdime si bežných vinníkov zodpovedných za riedke vlasy.

Agresívne česanie a kefovanie

Ak vlasy prečesávate alebo kefujete príliš tvrdo, kladiete priveľkú fyzickú záťaž na vlasové vlákna, čo môže spôsobiť, že sa kutikuly začnú odlupovať a strhávať. Agresívne kefovanie mokrých vlasov je ďalší problém, pretože môže viesť k nadmernému ťahaniu a lámaniu vlasov.

Pevne utiahnuté copy a konské chvosty

Pokiaľ hovoríme o zopnutých vlasov do chvosta, príliš pevné uťahovanie vlasom škodí, pretože postupne rednú. Takže si radšej vlasy zopnite do voľného drdola alebo upleťte vrkoč. Pokiaľ ste na dovolenke, vyhýbajte sa príliš tuhému zopínaniu vlasov. Takýto spôsob úpravy vlasy príliš ťahá, cop sa ťažko uvoľňuje a to vedie k zničeniu alebo strate veľkého množstva vlasov.

Zahrievanie a prehrievanie nástrojmi na úpravu účesu

Ak na vlasy pôsobíte prílišným teplom ak sú už suché, má to za následok krehké, dolámané a vysušené vlasy, ktoré sú zbavené svojej prirodzenej vlhkosti. Takže sa už vysušujú kutikuly a spolu s vlasom sa odlamujú. Kvôli zvlneniu a objemu ich preto radšej natočte na mäkké špongiovité natáčky.

Nesprávne stravovanie

Správne vyvážená strava dokáže podporiť zdravie a hustotu vlasov. Železo a zinok pomáhajú pri raste folikulov, bielkoviny podporujú bunkový rast, opravu a pevnosť rovnako ako pri svaloch po dlhom behu. Rovnako vajcia obohacujú vlasy, pretože sú bohatým zdrojom bielkovín a B vitamínov, ktoré sú nutné pre rast.

Stresové ťahanie vlasov

Ak máte nutkanie ťahať si vlasy vždy, keď ste v strese, tak je to iba jeden spôsob, ako si ich môžete stresom zničiť. Stres totiž hromadne tlačí vlasové folikuly do oddychovej fázy, ktorá sa odborne nazýva telogen effluvium, čím sa vlastne zrýchľuje padanie prameňov vlasov, a to aj pri jemnom česaní a umývaní hlavy.

Vlasy sú korunou krásy a odzrkadľujú náš zdravotný stav. Konzultácia s dermatológom a osobitná pozornosť, ktorú môžete venovať svojej bežnej dennej rutine, môžu jednoznačne podporiť nielen vaše vlasy, ale aj vašu sebadôveru.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac

Blízke témy